Home

 

                                          

Απόψεις μαθητών για το πρόγραμμα Οικολογικά Σχολεία

Με λένε Θοδωρή Μοράκη
Πηγαίνω στην Ε΄ Τάξη του 13ου Δημ. Σχολείου. Φέτος για τρίτη χρονιά αγωνιζόμαστε με νύχια και με δόντια, να κινήσουμε το πρόγραμμα Οικολογικά Σχολεία. Και λέω αγωνιζόμαστε γιατί δεν μένουμε στα λόγια, δουλεύουμε στα αλήθεια. Τελικά είναι πολύ σκληρό να είσαι υπεύθυνος.
Πάντως  αρέσει σ’ όλους αυτή η κινητικότητα, γιατί το σχολείο δεν είναι βαρετό. Βρίσκουμε και κάνουμε πολλά ενδιαφέροντα πράγματα και νιώθουμε ότι βοηθάμε τη γη μας να ζήσει λίγο περισσότερο, πριν θυμώσει για τα καλά και μας πετάξει από πάνω της. Ήδη έχει πυρετό και βάζει από μόνη της κρύες κομπρέσες για να συνέλθει.
Τη χρονιά 95-96 βαλθήκαμε να μειώσουμε την κατανάλωση ενέργειας στο σχολείο, στο σπίτι, στο Δήμο.
Καταφέραμε πολλά, τα φώτα άναβαν μόνο σε αναγκαίες περιπτώσεις. Η ανακύκλωση στο φόρτε 550 κιλά αλουμίνιο και 12 τόνοι χαρτί.
Το καλοριφέρ έκαιγε με μέτρο. Ο Δήμος διόρθωσε βλάβες, αντικατέστησε τον ένα λέβητα, καθαρίστηκαν οι λαμπτήρες.. Καταμετρήθηκαν οι ηλιακοί θερμοσίφωνες, ενημερώθηκαν οι οικογένειες για τη χρήση του ηλιακού θερμοσίφωνα αντί για τον ηλεκτρικό.
Το 62,9% των οικογενειών της Χαραυγής έχουν ηλεκτρικό θερμοσίφωνα και το 36,1% έχει ηλιακό. Προσέξαμε τις συσκευασίες, προτιμούσαμε αυτές που ανακυκλώνονται. Όσες ήταν μη ανακυκλώσιμες τις μετατρέψαμε σε κούκλες και κατασκευές για παιχνίδια.
Στήσαμε κουκλοθέατρο και το καταευχαριστηθήκαμε. Επίσης πείσαμε τους γονείς μας να αφήσουν παρκαρισμένο το αυτοκίνητο και να χρησιμοποιούν το ποδήλατο ή τα πόδια τους.
Με την ευκαιρία της εξοικονόμησης ενέργειας κάναμε και μια έρευνα για την τηλεόραση, η οποία σαν μέσο μόρφωσης έχει μεγάλη επιρροή, αρκεί να ελέγχεται από σωστούς ανθρώπους. Διαπιστώσαμε με λύπη μας ότι τα σχολικά βιβλία λίγο ενδιαφέρονται για το περιβάλλον.
Ευτυχώς που υπάρχουν ευαισθητοποιημένοι δάσκαλοι. Πουθενά δεν υπάρχει ο όρος ανακύκλωση, δε δίνονται συμβουλές για εξοικονόμηση ενέργειας, για σωστή διατροφή κ.ά.
Το 1996-97 έγινε ευαισθητοποίηση για τα απορρίμματα. Ξεκινήσαμε από τη βάση μας, τα πρωτάκια, από το καλάθι της τάξης, έμαθαν την ανακύκλωση, ξεχώρισαν τα σκουπίδια και δεν πήγαινε τίποτε χαμένο. Έμαθαν το σωστό και το λάθος. Τα μεγαλύτερα εντόπισαν που πρέπει να τοποθετηθούν κάδοι απορριμμάτων και ειδικοί κάδοι χαρτιού, αλουμινίου και γυαλιού.
Οι συμμαθητές μου έμαθαν ότι τα σκουπίδια είναι παγκόσμιο φαινόμενο και απαιτεί συνεργασία για να λυθεί. Βρήκαν δε του κόσμου τις προτάσεις για να καθαρίσει η γειτονιά μας.
Το τι γλέντι έγινε με την αποικοδόμηση υλικών δε λέγεται. Το κέρδος:
Μα φυσικά η ελάττωση του όγκου των σκουπιδιών, η εξοικονόμηση ενέργειας και πρώτων υλών, η εξοικονόμηση χρημάτων, η ένδειξη ενδιαφέροντος για το μεγάλο μας το σπίτι. Ενημερώθηκαν για τις χωματερές της περιοχής και τις συγκρίναμε με τις χωματερές του Μονάχου.
Επίσης κυνηγήσαμε στην τηλεόραση τα οικολογικά μηνύματα. Οι μικροί δημοσιογράφοι τα είπαν με τους υπευθύνους καθαριότητας του Δήμου και έψαξαν για νέα μοντέλα διαχείρισης απορριμμάτων.
Από φαντασία πάμε καλά, ονειρευτήκαμε την πόλη μας το 2040, με αισιόδοξο αποτέλεσμα.
Ερευνήθηκαν οι καταναλωτικές συνήθειες των κατοίκων και η χρήση της πλαστικής ή πάνινης τσάντας ή χάρτινης σακούλας. Οι τάξεις άλλαξαν μορφή με φυτά, ζωγραφιές και καθαρούς τοίχους. Πουλήθηκαν 190 κιλά αλουμίνιο και 3 τόνοι χαρτί. Υιοθετήσαμε την ακτή Βοτσαλάκια, αλλά χαμένος κόπος, κανείς δε νοιάζεται για τίποτε.
Άδικα τα παρακάλια, να αποσύρει τα σκουπίδια ο Δήμος Δραπετσώνας, γιατί το Κερατσίνι δε μπορούσε, η ακτή ανήκει σε άλλον δήμο. Υπογράψαμε συμβόλαιο οικολογικής συμπεριφοράς όλοι, μαθητές, γονείς, δάσκαλοι.
Ευχαριστούμε πολύ την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης, τους δασκάλους μας που μας ανοίγουν δρόμους, το Δήμο Κερατσινίου, τον Αντινομάρχη Παιδείας κ. Μαρωνίτη, που στέκεται δίπλα μας και όλους όσους μας συμπαραστέκονται. Ευχαριστούμε πολύ.

Με λένε Αλέξανδρο Ζεϊμπέκη
Εγώ θα αναφερθώ στα θετικά στοιχεία του προγράμματος Οικολογικά Σχολεία.

  • Το πρόγραμμα σπάει την μονοτονία του αναλυτικού προγράμματος, βγαίνουμε έξω από την αίθουσα.

  • · Ανοιχτό σχολείο λένε οι δάσκαλοι μας. Η συνεργασία λέμε εμείς με συμμαθητές, γονείς, Δήμο, Νομαρχία, μέσα ενημέρωσης.

  • Αναπτύσσεται η ομαδική δουλειά, σπάει ο εγωισμός. Ισότητα και κοινωνικοποίηση, δεν υπάρχει καλός και κακός μαθητής, σ΄ αυτό το πρόγραμμα αποδίδουν όλοι.

  • Νοιαζόμαστε για τα τοπικά προβλήματα, αλλά συγχρόνως τα συνδέουμε και με το παγκόσμιο πρόβλημα.

  • · Μάθαμε να παρατηρούμε, να είμαστε υπεύθυνοι, να κρίνουμε, να ρωτάμε γιατί αυτό; Γιατί έτσι; Γιατί αλλιώς;

  • Ξέρουμε τώρα ότι αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε την περιοχή μας θα το καταφέρουμε μόνοι μας, ξέρετε την παροιμία που λεει ότι "αν δεν ξυστείς μόνος σου μην περιμένεις από άλλον να σε ξύσει".

  • Το μεγαλύτερο κέρδος είναι η χαρά σαν αρχίζουμε κάποια νέα δράση.

    Να πω και ένα αρνητικό:

  • · Ο χρόνος, αχ αυτός ο χρόνος, πολλά γίνονται εκτός των ωρών του σχολείου και άντε να προλάβεις αγγλικά, μουσική, διάβασμα και συνάντηση στο σχολείο.

Ευχαριστούμε πολύ την Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης και τους συνεργάτες για το υλικό που μας παρέχουν, για την συνεργασία, την ηθική συμπαράσταση και το κουράγιο που μας δίνουν,, ώστε να έχουμε ένα αναβαθμισμένο σχολείο μέσα σ΄ ένα υποβαθμισμένο περιβάλλον.