Home
Το Σχολείο μας
Δραστηριότητες
Φιλαναγνωσία
Σκέψεις
Εκδόσεις
Βιωματική Μάθηση
Προγράμματα Π.Ε.
New Link Bar                          

Πρόγραμμα ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

Το σχολείο μας συμμετέχει στο πρόγραμμα
GLOBE (Global Learning and Observation to Benefit the Environment).
Ενα διεθνές πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Το πρόγραμμα αυτο προτάθηκε από τις ΗΠΑ στις 22-4-94 στο Συμβούλιο Ηνωμένων ΕΘνών από το οποίο και υιοθετήθηκε στις 29-11-94.

Η επίσημη έναρξη του προγράμματος έγινε στις 17-4-95 από τον αντιπρόεδρο των ΗΠΑ Al Gore.  Τότε 30 χώρες συμμετείχαν σ΄αυτό με 700 σχολεία. Σήμερα 83 χώρες και 5000 σχολεία καθημερινά πραγματοποιούν μετρήσεις στους σταθμούς των σχολείων.

Είναι ένα πρόγραμμα μεγάλης διάρκειας που περιλαμβάνει την πραγματοποίηση περιβαλλοντικών μετρήσεων για μαθητές από το δημοτικό ως το λύκειο. Οι μετρήσεις αυτές μέσω INTERNET θα στέλνονται στις ΗΠΑ όπου θα γίνεται ειδική επεξεργασία όλων των δεδομένων και έτσι την άλλη μέρα δάσκαλοι και μαθητές θα μπορούν να βλέπουν όλα αυτά τα δεδομένα σε παγκόσμια κλίμακα, να κάνουν συγκρίσεις κ.α.varometro.jpg (27272 bytes)

Οι μετρήσεις αυτές  εξυπηρετούν δύο σκοπούς. Ο πρώτος είναι εκπαιδευτικός με την έννοια ότι οι μαθητές  εξοικειώνονται με τη διεξαγωγή επιστημονικών μετρήσεων αλλά  έχουν και τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν και να συγκρίνουν δεδομένα και άλλων παιδιών. Ο δεύτερος σκοπός είναι επιστημονικός επειδή και οι επιστήμονες  μπορούν να χρησιμοποιούν τις μετρήσεις σε συνδυασμό με τα ερευνητικά τους προγράμματα προκειμένου να βελτιώσουν τη γνώση μας για το παγκόσμιο περιβάλλον.

Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα;

Η Ελληνική συμβολή στο πρόγραμμα GLOBE είναι το πρόγραμμα Αλέξανδρος το οποίο έχει τους ίδιους στόχους. Δηλαδή τη δημιουργία περιβαλλοντικών σταθμών σε σχολεία δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια και τη διασύνδεση αυτών μέσω INTERNET με άλλα σχολεία της χώρας και του κόσμου.

Από την Ελλάδα έχουν επιλεγεί 24 σχολεία από τα 220 που εκδήλωσαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο πρόγραμμα εκ των οποίων τα 3 είναι δημοτικά (13ο & 21ο Κερατσινίου, 1/θέσιο Πυλών Καρπάθου, 6/θέσιο Παγώνδας Σάμου), και τα άλλα είναι γυμνάσια & λύκεια καθώς και ιδιωτικά σχολεία απ' όλη την Ελλάδα.

Στόχος του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε περιβαλλοντικά προβλήματα που διαπιστώνονται σε τοπική ή πλανητική κλίμακα και η ανάπτυξη ενός ανοικτού παγκόσμιου δικτύου περιβαλλοντικής συνεργασίας μεταξύ μαθητών απ' όλες τις χώρες του κόσμου.

Φορείς του προγράμματος στην Ελλάδα είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών που έχει και την τεχνική κα επιστημονική υποστήριξη, το ΥΠΕΧΩΔΕ που έχει την ευθύνη της οικονομικής στήριξης και το Υπουργείο Παιδείας.

Οι θεματικές ενότητες που έχει αναλάβει το σχολείο μας αφορούν την ατμόσφαιρα, κλίμα και την υδρολογία. 

Ηδη με GPS προσδιορίσαμε το γεωγραφικό μήκος - πλάτος και το υψόμετρο που βρίσκεται το σχολείο μας, τα οποία είναι απαραίτητα για να δώσουμε το ακριβές σημείο που βρισκόμαστε για να μας αναγνωρίζει το GLOBE. Τοποθετήσαμε τον περιβαλλοντικό σταθμό. Συγκροτήσαμε ομάδες μαθητών που με τη καθοδήγηση των δασκάλων θα κάνουν τις μετρήσεις. Καθημερινά στις 1.30 το μεσημέρι  μετράμε τη Στιγμιαία θερμοκρασία του αέρα και την Ελάχιστη & Μέγιστη θερμοκρασία της ημέρας. Αν έχει βρέξει ή χιονίσει  μετράμε με το βροχόμετρο την ποσότητα του νερού και το PH.

Τέλος  υπολογίζουμε τη νεφοκάλυψη και αν υπάρχουν νέφη τα ονομάζουμε με βάση τον χάρτη που μας έχει δοθεί. Μία φορά το μήνα πηγαίνουμε στη λίμνη "Κουμουνδούρου", που έχουμε επιλέξει για να μελετούμε και μετράμε τη θερμοκρασία του νερού καθώς και το PH.

Τα δεδομένα αυτά λοιπόν καθημερινά  τα στέλνουμε μέσω INTERNET στο GLOBE στην Αμερική. Το ίδιο θα κάνουν όλα τα σχολεία σ' όλες τις χώρες του κόσμου τα οποία χρησιμοποιούν τα ίδια όργανα με μας.  Οι μαθητές έρχονται κοντά στο περιβάλλον. Συνδέουν την εκπαίδευση για το περιβάλλον με τις φυσικές επιστήμες και δημιουργούν ένα αρχείο περιβαλλοντικών μετρήσεων το οποίο αξιοποιείται από την επιστημονική κοινότητα.

Την επομένη μέρα μέσω του INTERNET και μέσω του κόμβου του GLOBE  μπορούμε να παίρνουμε εικόνες και στοιχεία για διάφορα θέματα που αφορούν είτε όλη τη γη είτε μια συγκεκριμένη ήπειρο. Μπορούμε δηλαδή να δούμε πού σημειώθηκαν οι μεγαλύτερες ή οι μικρότερες θερμοκρασίες να δούμε, τη νεφοκάλυψη, τη βροχόπτωση κ.α. και όλα αυτά βλέποντάς τα και συγκρίνοντάς τα με τη ίδια εικόνα που μας δίνει ο δορυφόρος.

  Το πρόγραμμα οργάνωσε 3 συμπόσια στα οποία συμμετείχαμε και εμείς μαζί με άλλα δύο δημοτικά σχολεία.    Το Πρόγραμμα αρέσει στους μαθητές και ας απαιτεί χρόνο. Τους φέρνει σε επαφή με τον Η/Υ και το Internet. Γι΄ αυτό παρακαλούμε την επιστημονική ομάδα να ανοίξει το πρόγραμμα και σε άλλα σχολεία που το επιθυμούν. Φανταζόμαστε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα λάβει σοβαρά υπ’ όψη του αυτή την επιθυμία των μαθητών, η οποία στόχο έχει την αναβάθμιση του σχολείου και δη του δημοσίου, με τη συνεργασία , τον εξοπλισμό, τη σύγχρονη τεχνολογία, το διαδίκτυο, την επαφή με σύγχρονα περιβαλλοντικά προβλήματα.  

Πιστεύουμε πολύ σ' αυτό το πρόγραμμα μαθητές και δάσκαλοι είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πετύχει αρκεί να είμαστε υπεύθυνοι, συνεπείς, ευαίσθητοι για το περιβάλλον αλλά κυρίως εμπνευσμένοι από τη γενική αρχή "Σκέπτομαι παγκόσμια, δρω τοπικά."